Stylist kipakolás a Werk Akadémián - beszélgetés Réz Andrással

Más iskolákban voltam már kipakoláson, de ők főleg tervező hallgatók voltak, így kiváncsian vártam, hogy miben különbözik a stylist hallgatók kipakolása. Érdekes volt megfigyelni, hogy mennyivel más egy magániskolában vizsgázni, hiszen itt nem a szokásos, véleményem szerint elavult vizsga rendszert alkalmazzák, mint tételhúzás, tesztkitöltés, hanem sokkal szabadabb, elsősorban kommunikáción alapuló vizsgáztatást. Miért is fontos ez? Egy stylistnak nem csak ruhákat kell válogatnia, hanem meg kell tanulnia eladnia magát, ehhez pedig elengedhetetlen a jó kommunikációs képesség.

 

Azt gondolom, hogy a "social media" minden lehetőségét ki kell használniuk ahhoz, hogy előre jussanak, nevet szerezzenek maguknak. A mai világban (bár sokan ezt még mindig nem látják be) elengedhetetlen a fiatalos, friss Facebook kommunikáció, a stylistoknak remek alternatíva lehet például a Pinterest.
A legszembetűnőbb azonban a kommunikációs késség hiánya volt, miközben hallgattuk a prezentációkat. Voltak remek munkák, de kevesen voltak azok, akik el tudták mondani, hogy pontosan miből merítettek inspirációt, egy-egy képpel mi lett volna a mondanivalójuk.
"Ha eltekintetek attól, hogy mi hogyan véleményeztük a munkákat, és egyesével megnézitek az összeset, nem csak azt a párat fogjátok jónak találni, amit mi, mert munkáknak az egyharmada azért rendben van"- összegzi Réz András.
A vizsgáztatók közt találjuk még Gyulai Natália (NATI 100% PURE IDEA) divattervezőt és Kiss Szilárd stylistot is.
"Szilárd rendkívül szigorú, már-már Puzséri magaslatokat vagy mélységeket hódít meg amikor véleményt mond (nevet), ez tőlem sem idegen, de én azért ennyire nem vagyok szigorú. Nati pedig kimondottan megértő, hiszen ő folyamatosan együtt dolgozik a stylistokkal."

Gondolnunk kell arra, hogy a kiállított 5-6 fotó mögött mennyi munka, szervezés, tervezés áll. Fel lehetett fedezni nagy költségvetésből készült, profi fotós által megörökített munkákat, de ha ez nem párosul kifinomult ízléssel, jó érzékkel, akkor inkább közönséges hatást kelt a kép, mint sem egy olyan fotóét, (styling szempontjából is) amelyet el tudnék képzelni valamelyik neves divatlapban.
"Jön egy ötlet, nekiállnak a megvalósításhoz, de akkor derül ki, hogy nem jön el a modell, eljön, de nem tudja megcsinálni azt a pózt, kértük a ruhát, de nem azt kaptuk, ilyenkor kétségbe esnek, de tudniuk kell, hogy ez a valóságban is megtörténhet. Ez egy ilyen szakma."
Sokan álom munkaként tekintenek erre, nem gondolnak bele abba, hogy egy stylist élete nem csak abból áll, hogy luxus brandek polcain válogat.

"Amikor jönnek felvételizni a stylist jelöltek, vannak olyanok, akik ott szembesülnek azzal, hogy a stylistok nem feltétlenül a legjobban öltözött emberek, és hogy a táskája sem valószínű, hogy egy cuki kis darab, sokkal inkább egy nagy kék IKEA táska, vagy inkább kettő."
Több hallgató volt már gyakorlaton divatbemutatókon, fotózásokon, dolgozhattak stylist aszisztensként, így nekik talán van már némi rálátása a szakmára. Ki fog felemelkedni? Szükség van egyáltalán ennyi stylistra?
"Nem, ennyi stylistra egyáltalán nincs szükség, de a nálunk végzettek jól el tudnak helyezkedni. Van egy olyanfajta anyag ismeretük, trend ismeretük, stílus ismeretük, ami például helyből alkalmassá teszi őket arra, ha benennek egy üzletbe, ahol eladót keresnek, már sokkal jobb pozícióból indulnak. Van olyan, amikor egy stylist beáll rendezvényszervező céghez. Miért is? Stylist munkára nem lesz szükség, de ő azért tanult egy picit művészetet, divat vonalakat, egyszóval kialakul egy olyan érzékenység a stílus iránt, ami lehetővé teszi, hogy ízléses dolgokat alkosson egy rendezvényen."
Az ember nem is gondolná, hogy stylist végzettséggel mennyi lehetősége van, hiszen mind ezeken túl, ott van még a blogszféra, a magazinok és különböző makeover szolgáltatás nyújtása. De hosszú távú tervként szerepelhet különböző televíziós műsorok designolása, Magyarországon ugyan még nem sok, de van már erre is példa. Ők az úgynevezett Production Designerek, akik azon túl, hogy megtervezik a ruhát, és elvégzik a stylist tevékenységeket, koordinálja a társaságot, sőt még a film zenéivel is neki kell foglalkoznia.

"Egyébként lehet, hogy még ennél is van feljebb, hallottunk már olyat, hogy valaki stylistból nő fel divattervezővé. Az emberek fejében főleg az jár, hogy a divattervező szabásmintákat, öltéstípusokat, anyagokismeretet tanul, általában a MOMÉ-n, de miért ne lehetne megközelíteni a másik irányból? Rálátásod van a divat világára, trendérzékeny vagy, hogy erős a kapcsolatteremtő képességed, mert ebben ez is benne van, hiszen ha egyre feljebb kerülsz, mint stylist, egyre jobban kell kommunikálnod."
A Werk Akadémián a stylist képzésen belül tanulnak még rajzot, egy keveset a photoshop használatáról, marketinget, hiszen ezek mind hozzásegítik őket ahhoz, hogy minél hamarabb érvényesüljenek és nevet szerezzenek a szakmában.
Sok sikert kívánunk!

Kovács Péter

Kedvenceink közül mutatunk néhány képet. A hallgatók Pedro Almodóvar - A bőr amelyben élek c.filmjéből inspirálódtak.

 

Megtekintések: 334

Hozzászólás

A hozzászóláshoz tagja kell hogy legyen a MODELLONLINE –nak.

Csatlakozzon a MODELLONLINE hálózathoz

© 2021   modellonline.hu   Működteti:

Profilkártyák  |  Jelentse észrevételét  |  Használati feltételek