Rékafotó blogján találtam ezt az írást, fotósoknak hasznos lehet:

Bevezetés a Lightroom-ba


Az Adobe Lightroom RAW kezelő programot a legtöbben úgy ismerik mint a program amivel gyorsan lehet sok RAW képet konvertálni, katalógizálni. De a Lightroom ennél sokkal többet rejt ha egy picit mélyebben belemerül az ember.

A fehéregyensúly állításának lehetősége nem csak arra ad lehetőséget, hogy a kép "színhelyes" legyen, de egy egy képnél eljátszadozva vele különleges effektusokat lehet kihozni. Mivel ez nagyon speciális ezért a fehéregyensúly beállítás lehetőségét most a színhelyességre használjuk csak. Ennek több módja is van. Először is tudunk az előre beállított módok közül választani (akárcsak a fényképezőgépünk fehéregyensúly beállításánál). Választhatunk itt is AUTO-t természetesen, ami nagyon sok esetben jó eredményt ad. Ha ez mégsem sikerülne akkor a következő lehetőség egy olyan felületről kiválasztani egy színsemleges pixelt amiről tudjuk, hogy a szürke valamelyik árnyalata kellene, hogy legyen. Lehetőleg ne tiszta fehéret válasszunk mert az lehet kiégés is ami nem biztos, hogy jó fehéregyensúlyt fog adni.

Következő rész az expozició beállítása. Itt is van lehetőség AUTO beállításra de eddigi tapasztalataim szerint ilyenkor a program picit világossá teszi a képet (az én izlésemnek). De a legjobb eredményt itt is akkor kaphatjuk ha mindent magunk állítunk. Mivel a Brightness és a Contrast csúszka gondolom nem fog senkinek újdonságként hatni ezért arra most nem térnék ki :)

A Brightness/Contrast csúszka fölött van 4 csúszka amik viszont már nem teljesen egyértelműek egy kezdő számára:
- Exposure: a képet túl- vagy alulexponálhatjuk, szoftveresen. Ez olyan mintha a gépet magasabb vagy alacsonyabb ISO értékre állítottuk volna, így ha túl sokat kell emelni akkor előfordulhat a zajszint erősödése.
- Recovery: Ez a fényes területeket tompítja, így néha a kiégett részekbe még lehet egy kis részletet visszahozni.
- Fill Light: Ez a Recovery ellentéte. A sötétebb részeket világosítja. Ennek a használatát is csak mértékkel érdemes használni, mert könnyen zajt csalhat olyan helyekre ahol eredetileg nem volt semmi.
- Black: Ez egy érdekes beállítás. Ez a sötétebb részeket "buktatja be". így esetleges részletek elvesztésével sokkal kontrasztosabbá lehet tenni a képet.

Van még a Presence rész ami 3 értéket állít.
Clarity: Ez egyfajta "mikro kontraszt" állítási lehetőség.
Vibrance: Ez a szinek élénkségét / telítettségét állítja
Saturation: Ez a szinek erősségét állítja
Míg egy Vibrance -100 / Saturation +100 kép esetén a kép fog tartalmazni színeket, de csak ott ahol a kép eredetileg "nagyon szines" addig fordított esetben (V +100 / S -100) nem lesznek szinek a képen.

De ennél tovább is lehet menni ha a Split Toning részt is használjuk.
Ennek a lényege, hogy a sötét és világos részekre külön külön lehet egy bizonyos színárnyalatot adni. Ezek között az árnyalások között még egyensúlyt is lehet állítani, avagy melyik legyen dominánsabb.
Mind a Highlights és a Shadows résznél két értéket tudunk megadni. Az első a Hue, magát a színt fogja megadni míg a Saturation pedig az erősségét a szinezésnek. Ezekkel az értékekkel el lehet játszadozni addig, míg olyan eredményt nem kapunk, amilyet szeretnénk.

Nézzünk egy képet teljesen AUTO beállításokkal "előhíva":
Az első kép a következő beállításokkal:
Expo 0, Recovery 17, Fill Lights 33, Black 45 A kép kapott még egy kis vignettálást is a hatás fokozásának érdekében :)


2: A fenti kép a következő beállításokkal:
Expo 0, Recovery 17, Fill Lights 33, Black 45
A kép kapott még egy kis vignettálást is a hatás fokozásának érdekében :)
Jól látható, hogy a kép teljesen más hangulatot kapott.


3: Nézzünk pár példát a fenti képre:
Highlights: Hue 53 / Saturation 34
Shadows: Hue 177 / Saturation 21
Balance: 0
Ennél a képnél a Photoshopban elhíresült Urban Acid hatás elérése volt a cél. Remélem sikerült :) Highlights: 197 / 34
Shadows: 339 / 21
Balance: 0


4: A cél itt a mostanában divatos retro kék-pink tónus elérése volt a cél.
Highlights: 201 / 23
Shadows: 51 / 40
Balance: 0


5: Itt egy alapjában melegebb színtónus elérése volt a cél.


6: Utolsó példánkban a 300 cimű film komor, tompább barnás színvilágát próbáltam elérni:
Clarity: +26
Vibrance: +33
Saturation: -45
Highlights: 51/18
Shadows: 39/29
Blanace: +71


Ezen kívül a Lightroomban lehet még a képeinket:
-méretre vágni, akár meghatározott oldalaránnyal is
-forgatni, a vonalzó segítségével beállítani a helyes horizontot
-retusálni a Clone / Heal tool segítségével. Pl. eltüntetni a képhibákat (kosz a szenzoron, nem kívánatos pózna egy tájképen stb) akárcsak a Photoshop Stamp tooljával.

Ezek után felmerül az emberben a kérdés, hogy valójában miért is kellene ragaszkodni a Photoshophoz minden utómunkához? :)

Jó kisérletezgetést mindenkinek!

Megtekintések: 42

Hozzászólás

A hozzászóláshoz tagja kell hogy legyen a MODELLONLINE –nak.

Csatlakozzon a MODELLONLINE hálózathoz

© 2019   modellonline.hu   Működteti:

Profilkártyák  |  Jelentse észrevételét  |  Használati feltételek